Hvordan bruke Twitter, gullkorn fra Gulltaggen og Josh Grau @grauface

Josh Grau er en av Twitters veteraner og har bakgrunn fra Branded Content Development hos YouTube. Han har, som Head of Brand Strategy på det europeriske markedet, ansvaret for utvikling av kreative markedsløsninger og -strategier for Europas største annonsører. Her fra dagens Gulltaggen:

Hva skal Twitter være i følge Grau:
- “Live”
- “Public”
- “Conversational”

76% av de som er der er mobile brukere.

1. “Everyday moments”:
66% er der hver dag
Ex. Når folk snakker om på Twitter at om at de skal trene eller har trent -> Helly Hansen er på med sportsklær-reklame.

2. “Campaign moments”.
Ex. Kampanjen Makelovenotwar med Axe. https://www.youtube.com/watch?v=63b4O_2HCYM
#kissforpeace

3. “Live moments”.
95% av samtalene om TV skjer på Twitter.
Ex. Seagrams Gin, “snakket” om et TV show.

4. “Reactive moments”.
Ny trend:
- “Twitter live studios”.
- Nytt ord: Branter som betyr at Brands snakker med andre Brands.

Så hvordan lykkes en på Twitter med merkevaren sin?

- Bygg en autentisk og tilgjengelig tilstedeværelse.
- Vær: hjelpsom, informativ eller underhold de som er der.

Men viktigst: vær relevant! Og gi merverdi

Ex. KLM som til enhver tid garanterer max responstid på svarene sine på Twitter .

Husk også:
Toveis dialog
Personalisering
Tenk på andre
Be om unnskyldning når det kreves
Bruk Humor

Dette var gullkornene fra Josh Grau, se han fra LeWeb på https://www.youtube.com/watch?v=8IQfZXoIU5s

Du kan også ringe oss så kan vi snakke om hvordan du kan få frem din bedrift bedre frem på Twitter.

Norges TV vaner uke 14 i A12+

NRK:
1. Nytt på nytt 1 041 000
2. Monsen på villspor 877 000
3. Skavlan 754 000
4. Dagsrevyen 19 702 000
5. Quizdan 700 000
TV2
1. Norske talenter 757 000
2. Senkveld m Thomas & Harald 635 000
3. Truls oppdager hurtigruten 587 000
4. Norske talenter 576 000
5. Hver gang vi møtes 553 000

TVNorge
1. Neste sommer 451 000
2. 71 grader nord Kjendis 2014 387 000
3. Helt perfekt 356 000
4. Åndenes makt 316 000
5. Costa del Kongsvik 298 000

TV3
1. Hele Norge baker 199 000
2. Paradise hotel 167 000
3. Paradise hotel 164 000
4. Paradise hotel 156 000
5. Paradise hotel 136 000

FOX
1. The Walking dead 56 000
2. NCIS 41 000
3. NCIS 26 000
4. NCIS 23 000
5. NCIS 17 000

Markedsandel i 15-49 målgruppen uke 14
○ TV2 har hatt suksess etter OL, med mange nye programmer og gode seertall gjør at de nærmer seg 30% i den kommersielle målgruppen 15-49
○ SBS gruppen har slitt litt med «den siste viking» men «neste sommer», «Costa del Kongsvik» og Thomas Giertsens «Helt perfekt» gjør at SBS leverer en solid andel på 26,3% i målgruppen 15-49
○ MTG gruppen har «Paradise hotel» og «Hele Norge baker» på topp, de har en god posisjon i den kommersielle andelen 15-49 år med 11,3 %
○ FIC har suksess serien «The Walking Dead» som eneste kanal i Norge(FOX), den har premiere bare et par timer etter USA de har 3,1 % markedsandel i den kommersielle målgruppen 15-49

Hvor mye TV ser en Nordmann i snitt på en uke?

I uke 14 så vi i gjennomsnitt 144 minutter på TV her i Norge, her er en nedbrytning per kanal hus ( i A12+ målgruppen)
○ Folk ser i snitt 58 minutter på NRK
○ 43 minutter på TV2
○ 27 minutter på SBS
○ 11 minutter på MTG
○ Og 4 minutter på FIC
○ Totalt 143 minutter og 40 sekunder ( rundet opp til 144)

Monsen på Villspor

I helgen hadde jeg en diskusjon med en venn av meg om seertall på Monsen på Villspor. Han mente han hadde lest at programmet var en stor suksess som hadde alle Tv-seerne på lørdag kveld og minst 2 millioner seere. Jeg prøvde å si at det er lenge siden et program i Norge hadde 2 millioner seere , men han ga seg ikke. Da jeg kom på jobb i dag måtte jeg derfor gjøre noen kjøringer for å overbevise han om at jeg hadde rett.

Min venn var nok på mer villspor enn Lars Monsen, men det kan jo hende det er flere som lurer på hvor mange som ser på NRK’s store lørdagssatsing. Så kort oppsummert:

Som dere ser var det 862 000 som så det første programmet direkte, hvis vi legger på de som har sett det i opptak og de som har sett det på web har programmet nå totalt 927 000 seere.

Hvis vi ser på program nummer 2 er det litt færre som har sett det direkte (797 000), det er noen flere som foreløpig har sett programmet i opptak og på web og disse tallene kommer nok til å øke noe utover i uken.
De offisielle seertallene for Tv-program i Norge nå er all seing av program direkte + all opptaks- og webtvseing i en uke etter at programmet er vist.

Har dere flere spørsmål vedrørende Tv-seing? Ta kontakt med Marte Aagesen Trondsen, Broadcast Manager eller din rådgiver hos Maxus.

Nominert til “det offentlige gullegget”

For tredje gang skal Kommunal Rapport dele ut prisen “det offentlige gullegget”. Prisen går til den leverandøren juryen mener har hatt den beste kommunikasjonen med det offentlige i 2013.

I juryen sitter en representant for fagkompetanse på bedriftskommunikasjon, en toppleder i Kommune-Norge samt Kommunal Rapport sin sjefsredaktør.

Prisen deles ut 10. april og blant de 8 kandidatene som er nominert er vår kunde LOS Energi. Vi gratulerer LOS og reklamebyrået Kikkut!

Søk på Høgskolen i Telemark!

Nå nærmer søknadsfristen for Høyskole- og Universitetsutdanning seg og det er stor kamp om de potensielle studentene. Vår kunde Høgskolen i Telemark er i høyeste grad med i kampen om studentene og deres rekrutteringskampanje går inn i siste fase.

Høgskolen i Telemark har i år tatt målgruppen sin på alvor og med en heldigital kampanje håper de å øke søkermassen.
Er du, eller kjenner du noen som er i målgruppen? Gå inn på og les mer om hva Høgskolen kan tilby.