En uvurderlig erfaring!

I mitt forrige innlegg skrev jeg om hvordan jeg opplevde mediebransjen i fellesferien, og at det er fullt mulig å sysselsette seg som intern selv om folk tror bransjen går i dvale. Nå nærmer vi oss veis ende, og da er det på sin plass med en liten oppsummering av sommeren. Men først, litt om de to foregående ukene.

Jeg har flere ganger nevnt dette «lille» sideprosjektet jeg har hatt i hele sommer sammen med Cecilie. Det dreier seg om å vurdere hvorvidt det er hensiktsmessig å satse på en ny tjeneste for B2B-segmentet hos Maxus. I starten var det en svært svevende greie, og jeg klarte ikke helt å sette fingeren på hva vi ville frem til. Etter noen møter og brainstormings, fikk prosjektet gradvis bakkekontakt og jeg kunne begynne å jobbe strukturert med oppgaven. Researchen vår har i all hovedsak konkludert med at bransjen søker svar på den aktuelle problemstillingen, men det finnes ikke per dags dato. Det utgjør en svært spennende utfordring som vi tok imot med åpne armer. Samtidig betyr det at prosjektet krever en del mer tid enn vi først antok, men vi er godt i gang og har et klart mål i sikte. For min del betyr det dessverre at jeg ikke får overvære prosjektet hele veien ut, men Cecilie har lovet å holde meg oppdatert.

Etter fellesferien fortsatte arbeidet med en av de største pitchene Maxus har gjennomført siden etableringen i Norge, og nærmest alle på kontoret ble satt i sving. Det er altså snakk om å kapre en ny og stor kunde, og omfanget er virkelig overveldende. Fordi dette har vært en lang prosess som startet før min tid, hadde jeg i utgangspunktet en ubetydelig rolle. Dette endret seg fullstendig på en brainstorming tidlig forrige uke. I et forsøk på å bidra litt, i motsetning til å sitte stille som en mus, luftet jeg en idé som slo meg til mediestrategien. Lite visste jeg at den kom til å falle i smak hos de ansvarlige hos oss. Kroneksempelet på en fordel ved å jobbe hos Maxus; Du får ansvar for eget bidrag. Dette har uten tvil vært noe av det mest spennende jeg har gjort i hele sommer, og utrolig morsomt! Nå er ideen plukket ut til neste runde av det internasjonale støtteteamet, så det blir spennende å se hva som skjer der videre!

Avslutningsvis vil jeg komme med (forhåpentligvis) noen velvalgte ord, som også kan minne om en takketale i Academy Awards…

Denne sommeren har vært helt spesiell for meg på mange måter, men mye takket være Maxus. Jeg er utrolig glad for at dere gav meg en sjanse og håper dere sitter igjen med en følelse av at summer interns er nyttig. Tusen takk for at dere har tatt meg så godt imot, og bydd på mange spennende utfordringer i løpet av sommeren. Jeg er ikke tvil om at jeg gjorde et godt valg da jeg takket ja til en hel sommer hos dere, noe jeg vil bringe videre til andre medstudenter som er nysgjerrige på mediebransjen. Til andre unge som leser dette har jeg bare et råd: Utvid horisonten din utover det som kommer på bedriftspresentasjoner på skolen din hvert år – det er så mye mer der ute – og ikke vær redd for å prøve! Har innleggene mine vekket en spesiell interesse for Maxus, kan du lese mer om jobb i Maxus her.

Nå starter et nytt kapittel som utvekslingsstudent i Chile. Adiós! Hasta la vista! Salsa! Tequilla! Cerveza! Ricky Martin!

Høsten på TV2

TV2 hadde sin høstlansering i Bergen tirsdag 19. august og presenterte et solid høstprogram. I tillegg til “gamle” solide konsepter kommer de med en rekke nyheter på programfronten:

Det blir muligheter for å trimme lattermusklene med Meglerne med Truls Svendsen og Henriette Steenstrup. Det blir det også i Dritseint med Edel, hvor Henriette Steenstrup sin karakter Edel får et eget talkshow.

Seks bortskjemte jenter blir sendt til Rwanda i Ingen kjære mor for å lære seg å stå på egne ben.

Det blir mer alvor i Kampen for livet hvor man følger 9 personer med kreft.

I skjult kamera programmet Hvem bryr seg, ser hvem som bryr seg når det skjer urett på åpen gate, enten det er noen som blir mobbet eller noen som ikke har penger til å betale alt i kassakøen.

Født i feil kjønn har allerede startet med knalltall, her får man historien til 15 personer som er i ulike faser på vei til drømmen om å få korrigert sitt kjønn.

Idol får også en spinnoff med Idol jr. hvor de yngste får mulighet til å prøve seg i talentkonkurransen. Dommere her er Alexander Denstad With, Alejandro Fuentes, Sandra Lyng Haugen og Margaret Berger, programleder blir Ida Fladen.

Bønder skal gi byfolket litt sunt bondevett i Bønder i by’n. Her skal blant annet tidligere “Jakten på kjærligheten”-bonde Inge Berit Lein lære bort planting av grønnsaker og foredling av mat. Programleder er ordfører i Gjerdrum Kommune, bonde Anders Østensen.

I Sporløs hjelper programleder Silje Stang nordmenn med å lete etter sine foreldre, søsken eller andre slektninger som de har mistet kontakten med eller kommet bort fra.

Jaget er et spørreprogram med Sturla Berg Johansen.

I tillegg kommer en ny sesong av den danske krimserien Dicte.

TV2 sitter nå også på rettighetene til Robinson, som de sikker prøver å finne plass til i sendeskjemaet i høst.

Kanalen fortsetter i tillegg med kjente programmer som Farmen, Jakten på Kjærligheten, Idol, Skal vi danse, Torsdag kveld fra Nydalen, Senkveld, Best av de beste, TV2 hjelper deg, Smartere enn en 5. klassing, Helt Vilt og Hotel Cæsar.

I tillegg satser TV2 mer på nisjekanalene sine og det er viktig for å kunne sikre seg ekstra andeler, spesielt blant de yngre seerne. Bliss får en tydeligere ung og feminin profil, her kommer blant annet Det Nye-jenta, Bloggerne med Marna Haugen (33), Suzanne Aabel (31), Sophie Elise (19), og bergensjenta Eirin Kristiansen (20). I Sandra usensurert får man et unikt innblikk i livet til Sandra Lyng Haugen.

På TV2Zebra kommer blant annet Iskrigerne hvor Espen Shampo Knutsen og hans Vålerenga har blitt fulgt i ett år.

Det blir spennende å følge seerandelene og tid brukt på Tv utover høsten. Seerne får i hvert fall mye å velge mellom hos de to største kommersielle Tv-husene TV2 og SBS Discovery og vi tror på god levering av seere utover høsten.

Late sommermåneder

I sommermånedene er flere målgrupper i positivt modus. Ikke rart når flere av oss både får mer tid og penger, og solen skinner høyt på himmelen til langt ut på natten. Mange kommersielle aktører tar mer eller mindre ferie fra kommunikasjons- og relasjonsarenaene i disse månedene. Det virker som om når beslutningstaker selv ikke er på jobb og har ferie, pauser bedriften også budsjettet og synligheten. Målgruppen er jo fortsatt der ute, men kanskje på andre arenaer eller plattformer. Eller kanskje er de fortsatt der de alltid har vært. Konkurrentene tar også ferie, og støyen er mindre mot målgruppen din. Mediene fortviler for de må fylle opp varelageret sitt. Dette gir en unik mulighet til å posisjonere seg og  inngå gode avtaler,  men også prøve ut nye plattformer å bygge relasjoner på.

Grip muligheten og ta innersvingen på konkurrentene dine!

Her er sommerens nøkkeltall:

  • Alle de trykte mediene opplevde et stort frafall av mediebyråkroner i juli.
  • Dagspresse går 28,7 prosent tilbake, mens ukepresse og fagpresse faller henholdsvis 34 og 53,7 prosent.
  • Utendørsmarkedet, som falt med 25 prosent i juni, fortsetter i samme retning med en nedgang på 36 prosent sammenlignet med juli i fjor.
  • Annonsørene strømmet heller ikke til kinomørket i sommer, og kanalen falt dermed med 28 prosent.
  • Også TV falt i juli, men med mer beskjedne 1,9 prosent.
  • Internett vokste med 8,5 prosent i juli. Etter syv måneder er veksten på 30,4 prosent.

Kilde: Kampanje.com

Nye kurs i GroupM- Velkommen til Digital Medieplanlegging! Nytt kompetanseprogram for medieselgere.

I begynnelsen av september lanserer GroupM et nytt digitalt kompetansetilbud; spesielt tilpasset de utfordringene som medieselgere står overfor. Mediemarkedets stadige utvikling har konsekvenser for hvordan annonsørene planlegger og hvordan mediebyråene organiserer sine mediekjøp. Fremtidens hverdag for medieselgerne blir annerledes, og vi i GroupM vil gjerne vise vei.

GroupM består av byråene Maxus, MediaCom, Mindshare, og MEC.

Programmet vil gi selgerne oppdatert kunnskap om hvordan digitale medier benyttes i kundens kommunikasjonsaktiviteter og hvordan fremtidens plan og kjøpsprosesser blir. I løpet av programmet vil selgerne få mer eksakt og praktisk kunnskap om hvordan kunder og medievelgere forholder seg til det digitale mediemarkedet. Slik kan man blir bedre til å posisjonere egne medier i medielandskapet og argumentere for sine egne medieideer. Samtidig vil selgerne få møte og knytte kontakter til noen av Norges beste medieplanleggere og kjøpere.

Meld deg på via kurspamelding@groupm.com . Påmeldingsfrist: 20.august.
NB: Begrenset plass.

Ønsker du mer informasjon om programmet? Kontakt Egil Storaas, Director GroupM Consulting: tlf 91585749.

Her er tidsplanen:
3.september: Digital innsikt og strategiutvikling
17.september: Digital medieplanlegging og kjøp
8.oktober: Søk og Performance
22.oktober: Mobil og Tablet
5.november: Sosiale medier
19.november: WebTV
3.desember: Eksamen

Praktisk informasjon:
Tid: 7 økter fra 3.september – 3.desember, kl 14-16.30
Sted: GroupM-byråenes lokaler
Pris: 14 000 kr ekskl. mva per person

Les mer om programmet:

Dag 1: Digital innsikt og strategiutvikling
I første økt vil vi se på nærmere på hvilke innsiktsverktøy vi bruker. Selgerne vil få se hvordan vi benytter alle digitale medier i samspill for å oppnå bedre resultater for annonsørene, og hvordan den digitale strategien utnytter “offline-kanalene” til økt effekt på nett.

Dag 2: Digital medieplanlegging og kjøp
Vi gir deg en introduksjon som gjør deg trygg på det digitale begrepsapparatet for betalt reklame, med begreper som DSP, Trade Desk og RTB. Hvilken rolle har tradisjonell bannerannonsering i mediemiksen, og hva kjennetegner gode digitale annonser? Vi vil også se på nye annonsemuligheter i sosiale medier.

Dag 3: Søk og Performance
Performance Marketing – et buzzword eller et viktig trendskifte?
Når det blir stadig vanskeligere å nå fram til kunden med kommersielle budskap blir det også stadig viktigere å være relevant, kjøpe smart og tenke langsiktig. Programatic buying vil ikke bare handle om hvordan vi kjøper nettreklame, men også til å kjøpe TV-reklame.

Dag 4: Mobil og Tablet
Når skal mobil prioriteres, og hvorfor kan vi ikke bruke samme strategier som vi gjør på desktop? Vi ser på de viktigste styrkene og utfordringer ved mobil, og viser frem apper, mobile sider og andre gode tjenester som knytter målgruppen til merkevaren.

Dag 5: Sosiale medier
Hvordan bygger vi sosiale strategier? I denne økten gjennomgår vi alle relevante og viktige sosiale plattformer, alt fra Facebook til Pinterest. Hvem snakker du med og hvor er de? Vi vil vise gode og dårlige kampanjeeksempler, både fra inn- og utland.

Dag 6: WebTV
I denne økten blir det en gjennomgang av WebTV-tilbudet som eksisterer i dag. Hva skjer internasjonalt, og hva forventer vi kommer til det norske markedet? Vi ser også på norsk WebTV og det kreative rommet til reklame rundt TV på nett, som ikke løses av den vanlige TV-reklamen.

Dag 7: Eksamen
I den avsluttende arbeidsøkten vil dine kunnskaper bli satt på prøve. Du skal utvikle og presentere medieideer, basert på konkrete cases og problemstillinger. Eksamen avsluttes med en samling for deltagere, forelesere og andre nøkkelpersoner i GroupM.

Nye kurs i GroupM- Kommunikasjonsmarkedet & kreativt mediesalg

I begynnelsen av september lanserer GroupM et nytt digitalt kompetansetilbud; spesielt tilpasset de utfordringene som medieselgere står overfor. Mediemarkedets stadige utvikling har konsekvenser for hvordan annonsørene planlegger og hvordan mediebyråene organiserer sine mediekjøp. Fremtidens hverdag for medieselgerne blir annerledes, og vi i GroupM vil gjerne vise vei.

GroupM består av byråene MediaCom, Mindshare, Maxus og MEC.

Velkommen til kommunikasjonsmarkedet
En introduksjon til mediemarkedet og aktørene

Tid: Tre tirsdager, 2. 9. og 16. september kl 15.00 – 17.00
Sted: I Torggata 5, 2. etasje
Kursleder: Egil Storaas
Antall: Maks 30 deltagere
Pris: 2.650,- ekskl. MVA

Kurset egner seg for nye selgere i mediehusene eller selgere som ønsker en oppdatering om kommunikasjonsmarkedets dynamikk og kunnskap om markedets aktører. Dette gir bedre forutsetninger for effektivt samarbeid og god dialog mellom annonsører, byråfolk og medieselgere.

På første kursdag er temaet “tilbakeblikk og trender”, og det blir fokus på medieutviklingen. Vi vil også ta for oss kommunikasjonsmarkedets aktører og de ulike disiplinene.

På andre kursdag er temaet “er det du selger det samme som kundene kjøper?”, og dette skal gi økt bevissthet om ulike ROMI-begreper og hvordan det påvirker samspillet mellom tilbydere og leverandører av kommunikasjonstjenester.

På den siste kursdagen fokuserer vi på hvordan et mediebyrå jobber, og hvordan annonsør, byråer og mediehus bør jobbe sammen som “Den kommersielle treenighet”. Det blir også et innblikk i hvordan mediebyråer organiserer seg, hvordan arbeidsdagen foregår og hvordan de opplever medieselgere. Dagen skal skape en bevissthet om hvordan vi kan samarbeide for å utvikle de mest effektive kommunikasjonsløsningene.
Kreativt mediesalg

En treningsøkt for reklameselgere basert på innsikt og ideutvikling


Tid: 11.september kl 13.00 – 17.00
Sted: Hos MEC, Stortorget 10
Kursleder: Egil Storaas
Antall: Maksimum 16 deltagere
Pris: kr. 3300,- ekskl. MVA

Kurset er egnet for selgere som ønsker å lære mer om hvordan man selger inn kreative mediaideer. Vi vil gå inn på forberedelser, argumentasjon og presentasjon. Det vil være en kombinasjon av forelesninger og trening. Kursdeltagerne vil få møte nøkkelpersoner fra GroupM – byråene, samt få tilbakemeldinger på ideer og hvordan de presenteres.

Kurset kan kombineres med sosial aktivitet i etterkant.

Meld deg på kursene til kurspamelding@groupm.com
NB: Begrenset plass. Førstemann til mølla!

Blooming flower-beard trend on ‪#‎Beautyofchange‬!

The macho beard has been a trend for a while now, and has almost become mainstream. To stay on top of trends, true hipsters wreck their brains for new edgy ideas. A trend that is definitely blooming, is where guys decorate their beard with delicate flowers, creating an interesting contrast between masculinity and femininity.

We’re not so sure how versatile this trend is outside of hipster communities, or how long it will last, but maybe the beardiest guys will smell a bit sweeter for a moment.