In need of a summer hat in this super hot weather #Beautyofchange.

Its sizzling hot it Norway, and people are running to the beach after work to cool down. A great relief which looks super cool too is the well-known summer hat. If you’re feeling light headed and tired of wearing sunglasses all the time, this is the perfect accessory. We’re on the lookout for an oversized one to cool down our overheated Norwegian heads for a while, any tips?

Ser vi på Tv i sommervarmen?

Ser vi på Tv i sommervarmen eller er vi bare ute i solen?
I hele 2013 så nordmenn (12+) i snitt 162 minutter på Tv hver dag. Sommeren 2013 (juni-august) så vi i snitt 123 minutter på Tv daglig.

Hva har skjedd til nå i sommer?

Som dere ser av grafen ligger antall minutter sett på Tv per dag i år over fjoråret. Dette har sammenheng med fotball VM, som har hatt høye seertall, men seingen i forrige uke ligger over fjoråret, uten VM og med tropevarme.

……

Hvilke kanalhus har fått den største økningen i seing?

NRK har hatt økning i seing under fotball VM, men er nå tilbake til fjorårets nivå. TV2 hadde en markant økning under fotball VM og ligger fortsatt litt over fjoråret. SBS Discovery har ligget noe over fjoråret, men i forrige uke havnet de noe under. MTG og FOX har omtrent samme antall seerminutter som i fjor.

Foreløpig konklusjon er at antall minutter sett på Tv daglig per person over 12 år i Norge har økt sommeren 2014. Noe på grunn av fotball VM, men det ser ut som økningen fortsetter. Endelig rapport kommer når august er over.

Nyt sommeren så lenge!

Wellingtons the perfect festival outfit!#Beutyofchange

This summer like every summer the Wellington’s pop up at many festivals. It’s been nearly ten years since Kate Moss made the Wellington boot hype at Glastonbury, and this beloved Festival outfit is very much alive today. Fashion profiles such as Stella McCartney, Alexa Chung, Lily Allen and Cressina Bonas were all wearing practical rubber boots, often in combination with worn shorts and mini dresses, seems like the Wellington boot is the perfect companion for a festival summer.

Hvor mange har sett på Fotball VM?

1 460 000 så VM-finalen mellom Tyskland og Argentina på NRK og kampen hadde en seerandel på 81,4%. Seerandel betyr at av de som så på Tv mens finalen pågikk, var det 81,4% som så på kampen. Dette er det mest sette Tv-programmet til nå i år, 10 000 seere foran nummer 2 på listen som var OL-stafetten i langrenn for menn. Langrennstafetten hadde en seerandel på hele 90,8%!

1 280 000 så VM-semifinalen mellom Brasil og Tyskland på TV2, seerandelen var 73,7% og 1 171 000 så VM-semifinalen mellom Nederland og Argentina på TV2, seerandelen var 78,9%.

Det har vært mye skriverier om hvor mange som har sett reklamene på TV2 eller ikke i forbindelse med Fotball VM. Vi kan jo aldri vite det helt sikkert, men det som er sikkert er at vi har seertall fra pausesendingene til TV2 og reklamebreakene. Pausesendingen mellom Brasil og Tyskland ble sett av 1 156 000. 1 152 000 seere så reklamebreaket før pausesendingen og 1 113 000 så reklamebreaket etter pausesendingen.

Kvartfinalen mellom Brasil og Colombia på TV2 ble sett av 1 051 000 og hadde en andel på 65,5%, dette er den fjerde av VM-kampene med over 1 million seere. I tillegg hadde 6 andre kamper mellom 812 000 seere og 996 000 seere i snitt.

Det ble totalt sendt 64 kamper på Tv.
Kampene på NRK1 hadde i snitt 590 000 seere og en seerandel på 57,5% (28 kamper)
Kampene på TV2 hadde i snitt 531 000 seere og en seerandel på 52,8% (24 kamper)
4 kamper ble vist på NRK2/3 med 68 000 seere i snitt og 8 kamper ble kun vist på TV2 Sport med 70 000 seere i snitt.

More coming from #maxusoslo on #beautyofchange – pimp up those lids!

Pimp up those lids, with a bright orange color or maybe metallic is your thing, a single line looks super fresh and it’s oh so simple.

Takk for sist!

I mitt forrige innlegg kan du lese om noen av de ulike aktørene i mediebransjen og deres virksomhetsområder. Nå som det er oppklart vil du forhåpentligvis ha en bedre forståelse av alt annet vi driver med i Maxus.

Siden sist har jeg jobbet med å utforme en standardisert og dynamisk omsetningsrapport i Excel for alle kundene våre. Det var en oppgave jeg trodde skulle være enkel, men som viste seg å by på en rekke utfordringer. Jeg prøvde først å være bråkjekk og løse oppgaven på egenhånd, men skjønte etterhvert at det ikke var veien å gå da jeg begynte å se celler og formler på fritiden uten at jeg var kommet noe lenger ned i veien mot målet. Det var ikke det at terskelen for å stille spørsmål var høy, heller at jeg ikke ville fremstå som en løk på første og «enkleste» oppgaven for sommeren. Jeg kunne spart meg for en del tid og #denfølelsen hvis jeg bare hadde spurt i første omgang. Kort tid etter at jeg spurte vår Excel-ekspert, Lisa, om råd løsnet det litt for meg. En uke etterpå var rapportene ferdigstilte, rådgiverne var fornøyde og jeg var en erfaring rikere. Trenger du hjelp med pivot-tabeller? Spør meg!

“Møterommet”

Jeg har vært på en rekke møter med medier og sett hvordan de prøver å overtale Maxus til å bruke penger hos dem. Det har vært både interessant og lærerikt, blant annet med tanke på bransjespråket og ulike løsninger som finnes der ute mtp. annonsering. Det morsomste av disse møtene var definitivt det vi var på med Capa (kinoreklame). Til en (positiv) forandring fikk vi først bestemme hva vi ville presentasjonen skulle omhandle, før vi gikk inn i kantinen og fikk servert klassemiddag av deres egen kokk. I mellomtiden lagde Espen fra Capa presentasjonen. Etter en svært uformell, dog fantastisk god middag, gikk vi inn på møterommet der vi fikk en knallgod presentasjon av mulighetene ved reklame på kino. Glemte jeg å nevne at «møterommet» var deres egen private og velutstyrte kinosal midt i kontorlandskapet? Vi så også den nyeste filmen til Tom Cruise, Edge of Tomorrow, på «møterommet» etter at presentasjonen var ferdig – en film jeg forøvrig anbefaler! Selvfølgelig var det popcornmaskin, smågodt og bruskjøleskap utenfor til vår disposisjon. En av mange fordeler med å jobbe i mediebransjen der altså…

Et annet veldig spennende møte jeg hadde æren av å overvære, var møtet med kunden Olden. De kom på besøk hos oss for å kort diskutere vårens aktiviteter, men hovedfokuset lå på utforming av fremtidig strategi med tanke på merkevare og posisjonering av denne. Cecilie, min beryktede mentor og rådgiver, ledet møtet, mens jeg fikk muligheten til å briljere med Strategi- og ledelses-kunnskapene jeg husket fra NHH. Nøkkelen i sånne møter, som intern, er å snakke hvis du har noe å si – ikke snakke for å si noe. Smak på den. Det var sannelig en utrolig god følelse å oppleve at deres representanter, «de profesjonelle», verdsetter innspill fra lille, «ubetydelige» meg.

I skrivende stund er jeg i gang med to nye prosjekter, noe mine venner på fjesboka brutalt har fått erfart. På et av dem, der jeg kun har en knøttliten rolle, pushet jeg ut en kort spørrendeundersøkelse og spammet vennene mine. Den fikk overveldende oppslutning på svært kort tid, hvilket resulterte i masse skryt i min retning fra de som er ansvarlige for prosjektet. Tusen takk til alle dere som tok dere bryet med å svare – det settes virkelig stor pris på! På den annen side kan jeg opplyse om at slike handlinger er effektive for å kvitte seg med perifere vennskap på Facebook. I det andre prosjektet har jeg riktignok birollen ved siden av Cecilie. Vi skal gjøre undersøkelser og analyser av ulike markeder/næringer i Norge, og avgjøre hvorvidt det er lønnsomt å lansere en ny tjeneste til både eksisterende og nye kunder i B2B (business-to-business) segmentet. Så langt ganske svevende, men like fullt spennende!

Fra kantinen til Capa

Tunica is the best summer outfit #Maxusoslo on Beauty of change!

Tunica must be the most comfortable garment ever, and it looks super nice too.  For a relaxed look, the tunica will suit every occasion. Wear it straight from the beach, to lunch on a terrace, ending up at a cocktail party. Accessories and shoes will pimp up the tunica and make it ready for tonight’s party.

Endelig kvitt papirkvitteringene – ny lovendring

Myndighetene dropper kravet om papirkvittering. Med Visma.net Expense tar du enkelt bilde av kvitteringer med mobil og lagrer elektronisk.

Reiseregning på 1-2-3

Vi vet du heller vil bruke tiden din på det du er best til – nemlig å drive bedriften. Derfor har vi laget en løsning som gjør at du kan fylle ut en reiseregning med få tastetrykk. Kredittkortet kobles opp mot løsningen, og ved hjelp av apper kan du tracke bilkjøringen din og laste opp bilder av kvitteringer rett inn i løsningen.

Les mer her: https://www.visma.net/no/tjenester/Vismanet-Expense/reiseregning/?&WT.mc_id=_WA_VISMA_07_07_14_3052_NO&utm_source=NO83&utm_medium=_WA&utm_content=NO85&utm_campaign=_WA_VISMA_07_07_14_3052_NO