Facebook lanserer ny annonseplattform!

Facebook kjøpte ifjor selskapet Atlas fra Microsoft og nå begynner vi endelig å se resultater av dette.

Facebook lanserer nå en ad-plattform der du kan kjøpe målrettede annonser som blir synlige på sider Facebook ikke selv eier. Plattformen heter Atlas og hele konseptet er basert på data fra Facebook. Det skal nevnes at det likevel ikke vil være mulig å identifisere Facebookprofilene o.l direkte for annonsørene. Facebook har alt inngått samarbeid med flere store aktører rundt plattformen. Så her kommer det nok mye spennede nyheter fremover.

Noe av det mest spennende med plattformen vil være at problemstillingen med Cookies som man ofte møter på når man skal annonsere på mobil ikke lenger vil være noe man må tenke på.

Atlas vil uten tvil bli den største konkurrenten til Google, og det blir dermed interessant å se om og hvordan de vil svare på denne utfordringen. Det vil også bli meget spennende å se hvordan dette vil påvirke norsk annonsører fremover.

Det store spørsmålet vi stiller oss her til slutt er om man treffer brukerne bedre ved å basere seg på data fra Facebook-profiler fremfor å basere seg på surfehistorikk?

Les mer om det her:

http://www.nytimes.com/2014/09/29/business/with-new-ad-platform-facebook-opens-the-gates-to-its-vault-of-consumer-data.html?smid=tw-nytimestech&seid=auto&_r=1

http://marketingland.com/facebook-launches-atlas-extending-reach-across-web-101726

Ledelse i den nye medie- og teknologihverdagen

Norgessjef Jan Grønbech i Google sier det både på Media Business for et par uker siden og på dagens Google Think: «Dagen i dag er den enkleste hittil i vårt arbeidsliv og alt fremover blir mer og mer komplekst. Strålende for noen av oss, skremmende for andre…

Kristin Skogen Lund har også tidligere i år sagt at «All suksess ligger i gjennomføringen. Alle kan lage en plan.» Så det å sette planen ut i livet og stadig optimalisere resultater og fokusere på gjennomføringen er mye mer komplisert.

Det som går igjen i mye av det som sies i dag er også: Husk å teste, teste, teste. «Disruption» er en del av hverdagen nå. Det er viktig informasjon når det også sies at fremdeles har under 10% av norske bedrifter brukbare mobilsider. Og Norge er som alle andre land uten «grenser» kommunikasjons- og handelsmessig. Alle konkurrerer med alle i alle bransjer. Så: – Hvis ikke i dag, så når? – Hvis ikke du, så hvem?

Så hvilke typer ledere trenger vi da i følge Grønbech? Jo, ledere som har mot og evne til å tenke annerledes, de er innovative og de tenker utenom den vanlige «boksen». De skaper et miljø der gjerne en underordnet like godt kan ta en «sjefsavgjørelse», hvor det er trygt å komme med nye ville ideer og der arbeidsmiljøet er preget av tillit, respekt og ærlighet. Disse lederne bryr seg om mennesker og stiler de rette spørsmålene.

Så hva betyr dette for deg og din bedrift? Og hva kan du og jeg gjøre for å skape forandringer? Johan Eriksson som er Nordic Branding Leader I Google sier da at du har to valg: Du kan lede forandring eller følge forandringen. Den vanlige kulturen i mange selskaper er preget av mye «strukturerte bokser og gamle tanker» sier han. Det som er viktig nå fremover er at det bør være rom for å leke, teste, og feile. Man bør lete etter og ansette de beste menneskene og alltid prøve nye ting og ideer. Da får du en bra og transparent organisasjon og ærlighet i alle ledd. Og som han også sier: «If a team can’t be feeded with to pizzas it is too big.

Og til slutt sier han: «Alle burde ha en offisiell mentor som er under tjue år!» Noe å tenke på fremover for mange av oss. 

En uvurderlig erfaring!

I mitt forrige innlegg skrev jeg om hvordan jeg opplevde mediebransjen i fellesferien, og at det er fullt mulig å sysselsette seg som intern selv om folk tror bransjen går i dvale. Nå nærmer vi oss veis ende, og da er det på sin plass med en liten oppsummering av sommeren. Men først, litt om de to foregående ukene.

Jeg har flere ganger nevnt dette «lille» sideprosjektet jeg har hatt i hele sommer sammen med Cecilie. Det dreier seg om å vurdere hvorvidt det er hensiktsmessig å satse på en ny tjeneste for B2B-segmentet hos Maxus. I starten var det en svært svevende greie, og jeg klarte ikke helt å sette fingeren på hva vi ville frem til. Etter noen møter og brainstormings, fikk prosjektet gradvis bakkekontakt og jeg kunne begynne å jobbe strukturert med oppgaven. Researchen vår har i all hovedsak konkludert med at bransjen søker svar på den aktuelle problemstillingen, men det finnes ikke per dags dato. Det utgjør en svært spennende utfordring som vi tok imot med åpne armer. Samtidig betyr det at prosjektet krever en del mer tid enn vi først antok, men vi er godt i gang og har et klart mål i sikte. For min del betyr det dessverre at jeg ikke får overvære prosjektet hele veien ut, men Cecilie har lovet å holde meg oppdatert.

Etter fellesferien fortsatte arbeidet med en av de største pitchene Maxus har gjennomført siden etableringen i Norge, og nærmest alle på kontoret ble satt i sving. Det er altså snakk om å kapre en ny og stor kunde, og omfanget er virkelig overveldende. Fordi dette har vært en lang prosess som startet før min tid, hadde jeg i utgangspunktet en ubetydelig rolle. Dette endret seg fullstendig på en brainstorming tidlig forrige uke. I et forsøk på å bidra litt, i motsetning til å sitte stille som en mus, luftet jeg en idé som slo meg til mediestrategien. Lite visste jeg at den kom til å falle i smak hos de ansvarlige hos oss. Kroneksempelet på en fordel ved å jobbe hos Maxus; Du får ansvar for eget bidrag. Dette har uten tvil vært noe av det mest spennende jeg har gjort i hele sommer, og utrolig morsomt! Nå er ideen plukket ut til neste runde av det internasjonale støtteteamet, så det blir spennende å se hva som skjer der videre!

Avslutningsvis vil jeg komme med (forhåpentligvis) noen velvalgte ord, som også kan minne om en takketale i Academy Awards…

Denne sommeren har vært helt spesiell for meg på mange måter, men mye takket være Maxus. Jeg er utrolig glad for at dere gav meg en sjanse og håper dere sitter igjen med en følelse av at summer interns er nyttig. Tusen takk for at dere har tatt meg så godt imot, og bydd på mange spennende utfordringer i løpet av sommeren. Jeg er ikke tvil om at jeg gjorde et godt valg da jeg takket ja til en hel sommer hos dere, noe jeg vil bringe videre til andre medstudenter som er nysgjerrige på mediebransjen. Til andre unge som leser dette har jeg bare et råd: Utvid horisonten din utover det som kommer på bedriftspresentasjoner på skolen din hvert år – det er så mye mer der ute – og ikke vær redd for å prøve! Har innleggene mine vekket en spesiell interesse for Maxus, kan du lese mer om jobb i Maxus her.

Nå starter et nytt kapittel som utvekslingsstudent i Chile. Adiós! Hasta la vista! Salsa! Tequilla! Cerveza! Ricky Martin!

Høsten på TV2

TV2 hadde sin høstlansering i Bergen tirsdag 19. august og presenterte et solid høstprogram. I tillegg til “gamle” solide konsepter kommer de med en rekke nyheter på programfronten:

Det blir muligheter for å trimme lattermusklene med Meglerne med Truls Svendsen og Henriette Steenstrup. Det blir det også i Dritseint med Edel, hvor Henriette Steenstrup sin karakter Edel får et eget talkshow.

Seks bortskjemte jenter blir sendt til Rwanda i Ingen kjære mor for å lære seg å stå på egne ben.

Det blir mer alvor i Kampen for livet hvor man følger 9 personer med kreft.

I skjult kamera programmet Hvem bryr seg, ser hvem som bryr seg når det skjer urett på åpen gate, enten det er noen som blir mobbet eller noen som ikke har penger til å betale alt i kassakøen.

Født i feil kjønn har allerede startet med knalltall, her får man historien til 15 personer som er i ulike faser på vei til drømmen om å få korrigert sitt kjønn.

Idol får også en spinnoff med Idol jr. hvor de yngste får mulighet til å prøve seg i talentkonkurransen. Dommere her er Alexander Denstad With, Alejandro Fuentes, Sandra Lyng Haugen og Margaret Berger, programleder blir Ida Fladen.

Bønder skal gi byfolket litt sunt bondevett i Bønder i by’n. Her skal blant annet tidligere “Jakten på kjærligheten”-bonde Inge Berit Lein lære bort planting av grønnsaker og foredling av mat. Programleder er ordfører i Gjerdrum Kommune, bonde Anders Østensen.

I Sporløs hjelper programleder Silje Stang nordmenn med å lete etter sine foreldre, søsken eller andre slektninger som de har mistet kontakten med eller kommet bort fra.

Jaget er et spørreprogram med Sturla Berg Johansen.

I tillegg kommer en ny sesong av den danske krimserien Dicte.

TV2 sitter nå også på rettighetene til Robinson, som de sikker prøver å finne plass til i sendeskjemaet i høst.

Kanalen fortsetter i tillegg med kjente programmer som Farmen, Jakten på Kjærligheten, Idol, Skal vi danse, Torsdag kveld fra Nydalen, Senkveld, Best av de beste, TV2 hjelper deg, Smartere enn en 5. klassing, Helt Vilt og Hotel Cæsar.

I tillegg satser TV2 mer på nisjekanalene sine og det er viktig for å kunne sikre seg ekstra andeler, spesielt blant de yngre seerne. Bliss får en tydeligere ung og feminin profil, her kommer blant annet Det Nye-jenta, Bloggerne med Marna Haugen (33), Suzanne Aabel (31), Sophie Elise (19), og bergensjenta Eirin Kristiansen (20). I Sandra usensurert får man et unikt innblikk i livet til Sandra Lyng Haugen.

På TV2Zebra kommer blant annet Iskrigerne hvor Espen Shampo Knutsen og hans Vålerenga har blitt fulgt i ett år.

Det blir spennende å følge seerandelene og tid brukt på Tv utover høsten. Seerne får i hvert fall mye å velge mellom hos de to største kommersielle Tv-husene TV2 og SBS Discovery og vi tror på god levering av seere utover høsten.