august 10, 2017

Slik kan du fremdeles få endret linkposter på Facebook etter siste oppdatering

By Katrine Nicolaysen Social Media Manager, Maxus Norway

Katrine Nicolaysen

Katrine Nicolaysen

Social Media Manager, Maxus Norway

Facebook ble altså en kanal for å spre fake news, og derfor har de fjernet muligheten til å endre linkbilde og linktekst på organiske poster.

Facebook-hverdagen for markedsførere er ikke lenger slik vi kjenner den. Nylig fjernet Facebook muligheten til å endre tekst på linkposter. Her er hvordan og hva du skal gjøre med det.


Linkposter på Facebook

Linkposten er et mye brukt og kjært format – en go-to for å få trafikk til nettsiden, konverteringer og ser likevel fin ut i newsfeeden. Linkposter brukes ofte for å dele innhold relevante tips o.l. fra tredjeparter som snakker vår sak. Relevant innhold fra tredjeparter bidrar ofte til økt tillit til merkevaren, men hva skjer når dette blir misbrukt?

Standarden for linkposter er at tekst og bilde følger det som er satt på nettsiden du tok linken fra, altså metadataen. Litt ekstra jobb, men merkevarer bør endre nettopp dette. Det som fungerer og ser bra ut på nettsiden er ikke nødvendig det som funker i news feed på Facebook. Til nå har vi lett kunnet endre dette, men så enkelt er det altså ikke lenger.

endre-linkposter-1 endre-linkposter-2

I følge Facebook har denne funksjonen blitt misbrukt – meningen og budskapet i linkposter er blitt endret fullstendig. Facebook ble altså en kanal for å spre fake news, og derfor har de fjernet muligheten til å endre linkbilde og linktekst på organiske poster. Men merk deg at dette ikke gjelder annonser. Annonsene går nemlig gjennom en review-prosess, som det ser ut til at Facebook mener er eneste mulighet for å validere innholdet.

Litt dobbeltmoralsk tenker nok mange. Det er lett å se at dette, tross alt, vil resultere i økte annonseinntekter for Facebook. Her kan man være enig eller uenig, men som markedsførere må vi bare forholde oss til det.

Endre linkposter

Om du er glad i å endre linktekst og linkbilde – det er ingen grunn til å få panikk. Her er hva du kan gjøre for å fortsette linkpostbruken som normalt:

– Endre metadataen på nettsiden, fungerer naturligvis kun om det er din egen nettside

eller

  1. Gå inn i Business Manager og lag posten som en annonse i Power Editor. Fullfør og publisér.
  2. Skru av kampanjen i Power Editor dersom du ikke vil bruke noe penger på den.
  3. Fremdeles inne i Business Manager – velg Page Post i menyen øverst på siden.
  4. Huk av posten det gjelder og trykk Publisér.

Vi ser en tydelig utfordring for alle som jobber mye med publisering på Faceboook. Du må regne med noe økt tidsbruk, som du ser er det jo noen ekstra klikk. Ledere, markedsførere og byråer må være klar over at konsekvensen kan være økt antall arbeidstimer.  Spør deg selv: Hvor mange linkposter lager din merkevare i løpet av en måned?

Ta gjerne kontakt om du tror dette kan berøre deg.


Hold deg oppdatert, meld deg på vårt nyhetsbrev!