september 13, 2017

Finansavisen Profilen: Nathalie Eyde Warembourg

By Nathalie Eyde Warembourg CEO, Maxus Norway

Nathalie Eyde Warembourg

Nathalie Eyde Warembourg

CEO, Maxus Norway

Her har vi i alle år levert positive tall. Det gjør det også lettere å slutte, jeg er ikke en som forlater et synkende skip. At vi vant Årets Byrå 2017 ble for meg en bekreftelse på at lidenskapen og kjærligheten vi møter kundene med, kaster av seg...

Tidlig august ble jeg intervjuet av Finansavisen og journalisten Hans M. Jordheim for deres Profilen-artikkel i lørdagsavisen. Artikkelen ble publisert lørdag 26.08.2017. Her er noen elementer fra intervjuet som ble grunnlaget til Profilen.

Forlater Maxus

Intervjuet ble en naturlig anledning for meg å få frem det vi har skapt i Maxus siden oppstart i 2005:

«…Da hun startet, var hun en av tre ansatte i en helt fersk bedrift. Nå trer hun av som leder av Årets mediebyrå 2017.

Her har vi i alle år levert positive tall. Det gjør det også lettere å slutte, jeg er ikke en som forlater et synkende skip. At vi vant Årets Byrå 2017 ble for meg en bekreftelse på at lidenskapen og kjærligheten vi møter kundene med, kaster av seg…»

Mangfold

Artikkelen belyser en av bransjens utfordring med mangfold og noe jeg har vært opptatt hele min arbeidsliv:

«…Det er generelt en kvinnetung bransje, forklarer hun. Men ikke på ledersiden, der har Warembourg vært en del av en minoritet. Det har hun selv prøvd å påvirke, blant annet med med kvinnenettverket Walk the talk.

Arbeidet for mangfold på arbeidsplassen kommer jeg til å ta med meg videre. Jeg ønsker å bidra til at flere kvinner tør å ta roller i næringslivet. Familieliv bør ikke være et hinder – både jeg og min mann er ledere, vi har barn og det går bra. Det krever bare litt mer struktur!...»

Som mange av dere vet har jeg vokst opp i sør-Frankrike med norsk mor og fransk far, og familie i alle verdenshjørner. Jeg flyttet til Norge på grunn av kjærligheten og satt på skolebenken fra første dag for å lære norsk! Det skulle imidlertid vise seg overraskende vanskelig å få jobb, til tross for norskt pass, norskt nok navn og erfaring fra den franske reklamebransjen. Dette har naturligvis preget svaret til dette spørsmålet:

«…Stortingets talerstol blir din. Hva tar du opp? Tilrettelegge for større mangfold i arbeidslivet med hensyn til kjønn, bakgrunn, tro, utdannelse og kultur. Det er en berikelse for et hvert samfunn å omfavne forskjeller.»

Ipsos og veien videre

Jeg ble selvfølgelig spurt om den nye jobben som Country Manager i Ipsos Norge som jeg går til 1. oktober:

«…Den fransk-norske siviløkonomen har alltid vært internasjonalt innrettet, men at hun nå blir country manager i et fransk konsern er bare en tilfeldighet, forteller hun..

Jeg er ansatt på grunn av min kompetanse på kundeforståelse, samt det digitale skiftet vi står overfor. De positive resultatene vi har hatt i Maxus har også vært fine å vise til. …».

Selskapets grunder-verdisett og visjon var en avgjørende faktor for min avgjørelse om å ta steget videre:

«… – Du går fra årets mediebyrå til en bedrift hvor omsetningen bare går nedover. Hvorfor det?

Møtet med grunnleggeren Didier Truchot ble avgjørende. Jeg opplevde at vi deler mange av de samme verdiene, som nysgjerrighet, og vilje til å skape endring. I Ipsos lever de av å avdekke informasjon. Om forbrukere, om samfunnet og om oss som mennesker. Slik at bedrifter skal forstå sine kunder eller sine ansatte, og for at beslutningstagere skal kunne ta avgjørelser om en verden som er i stadig raskere endring.

På det globale markedet er Ipsos kåret til bransjens nest mest innovative selskap. Hva betyr det for deg?

Det er en av hovedgrunnene til at jeg tar over. Jeg har alltid vært opptatt av innovasjon og har allerede fått høre om nye og spennende løsninger fra det internasjonale markedet. …»

Journalisten var naturlig nok veldig opptatt å berøre det kommende Stortingsvalget og rollen Ipsos har i å levere gode analyser og prognoser:

«… Glem 2016, glem Brexit og glem Trump. Bommertene ligger fortiden til. Nei, se til 2017, se til Frankrike og se til Nederland. Ingen sjokk å melde om, krisen er avblåst, vi kan stole på meningsmålinger igjen! Eller? Den 11. september får vi vite om det norske folk stemmer som de sier, eller om ukjente, underrapporterte velgere sørger for oppstandelse når resultatene tikker inn i 9-tiden på kvelden.

Den mandagen vil Nathalie Eyde Warembourg følge nøye med. Hun er påtroppende leder i Ipsos, Norges nest største meningsmålingsbyrå. De utfører ingen valgdagsmåling i år, men skal kartlegge partienes oppslutning to ganger før folket går til urnene. Den siste i uka før valget.

Mye kan ha skjedd den siste uka – mange velgere bestemmer seg sent. Derfor har også Ipsos et stort ansvar med presis informasjon til velgerne. Vi vet at folk blir påvirket av andres meninger. …»

«…Når det gjøres riktig, er forskere enige i at meningsmålinger er det beste verktøyet vi har til å estimere valg. En studie fra februar i år slo fast at meningsmålinger, med rett metode, kan estimere valgutfall med 90 prosent sikkerhet. Samtidig har ikke Ipsos latt fjoråret forbigå i stillhet. Derfor skal de nå gå enda grundigere til verks, å se på ethvert valg og enhver måling som et individuelt tilfelle som krever en særegen analyse. …

Er det viktig for et samfunn å ha gode meningsmålinger?

Ja, det gir en status på hvor du står og hva andre folk mener. Man sier at kunnskap er makt. Den makten må vi gi til alle. …»

Jeg er stolt og takknemlig for den fantastiske reisen vi har hatt i Maxus. Det er mennesker – ansatte, kunder og samarbeidspartnere – som gjør forskjellen i hverdagen.