februar 06, 2017

Kunstig intelligens: Nytt Partnerskap med IBM Watson

By  

GroupM har inngått samarbeid med IBM Watson for å benytte kunstig intelligens i markedsføring. Målet med det strategiske partnerskapet er å gjøre reklamen mer relevant for forbrukerne, og dermed mer verdifullt for annonsørene.


Analyserer personligheten din

IBM Watson benytter machine learning for å strukturere big data, det vil si at GroupM kan utnytte tredje parts data for å berike mediekjøpene.

Plattformen Bluemix kan systematisere og analysere store mengder data hentet fra nettet, noe som gir nye muligheter til å tilpasse innholdet til en målgruppe. Dette gjelder både tale og tekst. Programvaren kan for eksempel analysere alle tweets fra en bedrifts følgere, og si noe om hvem de er som personer. Den kan si om de er tilbøyelige til å la seg påvirke av sosiale medier når de skal kjøpe klær, om de ofte foretar impulsive kjøp eller om de er opptatt av kvalitet eller pris.

Dette gir merkevarer svært verdifull innsikt i målgruppen. Annonsørene kan dermed utvikle innhold og reklame som best leverer på det forbrukerne er mest tilbøyelige til å respondere på. Tidlige tester ga betydelig mer relevante annonser for forbrukerne, med en økning i konverteringsraten på hele 50 %.

Adaptive markedsføring tar et skritt videre

Adaptiv markedsføring handler om rask respons, og om å optimere og endre kommunikasjonen ved behov. Gjennom analyser av tekst, bilder, lyd og video kan systemet gjenkjenne mønstre og trender i dataene, og analysere både strukturerte og ustrukturerte data på en unik måte. En av de store fordelene med å benytte kunstig intelligens i markedsføringen er tidsbesparelsen og muligheten til å respondere i sanntid.

– En analyse som før tok våre analytikere og rådgivere mange timer kan nå leveres på få minutter, sier Baltazar Ozonek, Head of Marketing Technology i GroupM Nordic.

– Dette vil gi store fordeler i optimeringen av kommunikasjonen, da vi for eksempel vil kunne respondere umiddelbart på trending hashtags på Twitter.

Martin Bentzen, COO i GroupM Norge, påpeker at når analyser og datahåndtering går raskere kan byråene bruke enda mer tid på å gjøre en forskjell for kundene.

– Vi ser frem til å bruke data smartere, samt bruke kapasiteten til rådgivning og strategi. Vårt ønske er jo hele tiden gjøre en enda bedre jobb med optimering av kampanjer og strategier, sier Bentzen.

Mulighetene er enorme

Medarbeidere i GroupM og mediebyråene MEC, MediaCom, Maxus og Mindshare jobber nå i hele Norden med testing av mulighetene, for å se hvordan partnerskapet kan bidra til bedret effekt for kundene.

– Vi har store forventinger til samarbeidet, sier Martin Bentzen.

 

Kontakt gjerne Martin Bentzen om du har spørsmål.

martin.bentzen@groupm.com

 

Linker:

http://ecc.ibm.com/case-study/us-en/ECCF-ASC12445USEN

http://www.mecglobal.no/

https://mediacom.no/

http://www.maxusglobal.no/

http://www.mindshareworld.com/norway